Subject: FW: Sideprojekti kooskõlastamine:10379P Tuhala küla ja Otiveski elurajooni sideühendus - Tagasiside 13.11.2023
From: Triinu Mänd <[email-masked]>
To: "MNT Teed" <[email-masked]>
Date: Thu, 16 Nov 2023 16:52:34 +0200

Palun registreerida uue versioon

Viimane Delta viit 7.1-2/23/21873-2

From: Liisa Jänes <[email-masked]>
Sent: Thursday, November 16, 2023 4:37 PM
To: Triinu Mänd <[email-masked]>
Subject: RE: Sideprojekti kooskõlastamine:10379P Tuhala küla ja Otiveski
elurajooni sideühendus - Tagasiside 13.11.2023

Tere

Saadan korrigeeritud projektimaterjali Teile ülevaatamiseks ja
kooskõlastamiseks.

Lilla kirjaga on lisatud vastused märkustele.

1.	Projekteerimisel tuleb arvestada Transpordiameti tüüpnõudeid:
„Nõuded tehnovõrkude teemaale paigaldamise kavandamisel“ (edaspidi
Nõuded).

Projekt korrigeeritud

2.	Riigiteega rööpsed tehnovõrgud tuleb projekteerida võimalikul
teemaa piiri lähedusse, tee konstruktsioonist (s.o. muldkeha, kraavid,
teerajatised jne) võimalikult kaugele. Juhul kui teemaal juba paiknevad
tehnovõrgud ja nende juures on vaba teemaa olemas, siis tuleb uus
tehnovõrk kavandada olemasolevate suhtes vähima lubatud kujaga.

Kas antud punktida peate silmas sidetrassi asukohta Pajude kinnistu ees,
kus sidetrass on praegu kavandatud põlluserva?

Tegemist on üldise märkusega ehk kogu riigiteega rööpselt projekteeritud
tehnovõrgu paiknemine tuleb üle vaadata ja paigutada riigitee maaüksusel
võimalikult kinnistu välispiirile (sh Pajude kinnistuga külgnev osa).

Sidetrassi asukoht liigutatud praktiliselt terve projekti ulatuses
kinnistupiirile.

3.	Teemaale tehnovõrgu kavandamisel tuleb projektis välja tuua
paigaldamistehnoloogia iga trassi lõigu kohta (näiteks: suundpuurimine,
adraga paigaldus, adraga paigaldus nurga all, lahtine kaeve jne).

Lisatud lõikude kohta info, millega trass paigaldatakse ja kui sügavale.

4.	Projekti seletuskirjas sätestada, et tehnovõrgud tuleb kogu teemaa
ulatuses rajada kaitsetorus (sh tuua välja kaitsetoru omadused).
Kaitsetoru tugevus peab võimaldama teemaal tehnovõrgu asukohas teehoiu
teostamist. Kaitsetoru rõngasjäikus peab vastama Tabelis 1 toodud
nõuetele.

Mikrotoru puhul on tegemist kaabli kaitsetoruga (mikrotoru koosneb kahest
kaitsetorust) ja kaabel paigaldatakse mikrotorusse, et kaablit kaitsta.

Mikrotoru, kaabli kaitsetoru, 4x14/10mm vastab tugevusele 4000N ja
12x7/3x5+2x14/10mm vastab tugevusele 6000N. Lisasin manusesse
sertifikatsioonid.

Projekti seletuskirjas tuleb välja tuua, et riigitee maaüksusele
projekteeritud siderajatis peab võimaldama teemaal tehnovõrgu asukohas
teehoiu teostamist. Riigitee maal peab kaitsetoru vastama Nõuete tabelis
esitatud survetugevusele/rõngasjäikusele:

Märgime, et asendiplaani joonisel olete riigiteedega ristumisel kenasti
välja toonud kaitsetoru 1250N, kuid teemaal paiknemise osas märget 750N
kaitsetoru kohta lisatud ei ole.

NÄITEKS:

Seletuskiri täiendatud punkt 3 ja asendiplaanil täiendatud tingmärk:

Puurimisel kasutatakse kaitsetoru tehnoloogia pärast.

5.	Projekti materjalides tuua välja, et ristumisel juurdepääsuteedega
tuleb kaabelliin paigaldada minimaalselt 1,2m sügavusele.

Mahasõitude alla näidatud riigitee maal trassi sügavuseks 1,2m.

6.	Projekti asendiplaanil peavad olema ära näidatud avatud kaeve
korral ehituskaeviku piirjooned ning nende kaugused teekatte servast.
Avatud kaevikud ei tohi olla tee nõlva alumisele joonele lähemal kui 1,0 m
või nõlva puudumisel teekatte servale lähemal kui 3,0 m, eriti kitsastes
oludes lähemal kui 2,0 m. Eeltoodud nõude täitmisel tuleb arvestada
tehnovõrgu rajamissügavust ja mulde varisemisnurka (kaeviku sügavus,
varisemisnurk 1:1).

Joonisel on kaeviku ääred näidatud, kus on puurimine ja avatud kaevik.

Või on antud punkt välja toodud Küüni kinnistu sissesõidust läbiminekus
pärast adraga või siis peate silmas Tuhala kinnistu esist kohta?

Praegu olen Tuhala kinnistupiirist u 0,5-0,7m kaugusel ja kui rajada
sidetrass sissesõidu alt kinniselt, siis tuleb teha kaevik. Praegu saaks
sidetrassi tõmmata adraga pinnasesse, et olla ehitustöödega võimalikul
kaugel teekattest. Trassivaliku tegin selle järgi, et jääda sidetrassiga
samale poole teed, kus kõige rohkem liitujaid. Kui sidetrass kulgeks
teiselpool teed tuleks teha riigitee alt läbiminekuid 3 korda ühe korra
asemel.

Märkus tulenes asjaolust, et asendiplaanilt puudus viide adraga
paigaldamise kohta. Juhul kui kaeviku pealt laius on 0,10, siis selle
asendiplaanile kandmine käesolevalt suurt mõju ei omaks aga kui kaevik on
oluliselt laiem siis tuleb selle piirjooned asendiplaanil näidata. Palume
kontrollida katete taastamise joonisel esitatud kaeviku lõikejooniseid ja
selgitada kas kaabelliini 1,0m sügavusele paigaldamisel kaeviku laius
0,10m on reaalselt teostatav või on reaalne kaevik laiem.

Joonisele lisatud viited adraga paigaldamise kohta ning manusesse lisatud
pilt adraga paigaldatud trassist. Tegelik kaeviku laius on ilmsel veel
väiksem ( adra laiused lähevad näiteks 4cm, 6cm, 8cm)

7.	Kaabelliini vähim paigaldussügavus teemaal mulde nõlvast kuni 1 m
kaugusel on 1,2 m.

Kas selle puntki tõite välja Põllumäe kinnistu ette rajatava sidetrassi
tõttu? Seal on tegu loomuliku nõlvusega, kus 1,6 m peale langeb maapind
20cm.

Tegemist jällegi üldise märkusega ja palun vaadata üle, et kogu projekti
ulatuses oleks kaabelliini sügavus min 1,2m kohtades, kus kaabel paikneb
riigitee mulde nõlvale lähemal kui 1m. Märgime, et nõue kehtib ka
riigiteega rööpsel kulgemisel.

Joonisele lisatud trassi sügavused.

8.	Projekti asendiplaani joonisel lisada Tuhala bussipeatuse alt
läbiminekul kavandatav sügavus:

Joonisele lisatud bussipeatuse alt kinnise läbimineku sügavus- 1,0m.

9.	Kaabelliini ristumine Küüni (tunnus 33801:001:0208) kinnistu
juurdepääsuga lahendada kinnisel meetodil Nõuete kohasel sügavusel ja
kaitsetorus:

Lähtuksin Teie puntkis 6 „6.Projekti materjalides tuua välja, et
ristumisel juurdepääsuteedega tuleb kaabelliin paigaldada minimaalselt
1,2m sügavusele. „

Adraga paigaldades ei lõhu kruusakatet ja sidetrassi paigaldaks adraga
mahasõidu sisse 1,2m sügavusele.

Märgime, et projekteeritav lahendus peab olema ka reaalselt tehniliselt
teostatav. Juhul kui Teil on olemas kindel teadmine, et adraga on võimalik
paigaldada kaabelliini 1,2m sügavusele siis meie vaatest adraga
paigaldamine sobib. Kuid juhime ka tähelepanu, et ristumiskohtade all
tuleb kasutada 1250N kaitsetoru.

Lisatud kaitsetoru mahasõitude alla teemaal.

10.	Riigitee nr 11202 km 13,73 projekteeritud sidekapp nihutada
riigitee kinnistu välispiirile.

Sidekapp liigutada kinnisupiirile lähemale- 20cm kinnistu piirist.

11.	Asendiplaani joonisel korrigeerida riigiteega ristumisel lõikude
pikkusi. Käesolevalt asendiplaani joonisel ja ristmevälja joonistel
lõikude pikkused ei ühti. Näiteks riigiteega nr 11115 ristumisel
ristmeväljal pikkus 16m kuid asendiplaani joonisel viite tekstis L=20m.
Kontrollida üle kõik asendiplaanil esitatud viitetekstid.

Viited parandatud.

12.	Olete projekti koosseisus esitanud isikliku kasutusõiguse ala
plaani ristumise kohta riigiteega nr 11203 km 3,99. Projekti asendiplaani
alusel antud riigiteega ristumisel projekteeritavat kaabelliini kantud ei
ole. Palume Projekti materjale täpsustada. Muuhulgas märgime, et
riigiteega km 3,99 ristuva siderajatise kasutusõigus ei ole seatud
kohaliku omavalitsuse kasuks. Projekti materjalidele lisada riigitee nr
11203 km 3,99 siderajatise omaniku nõusolek täiendavate kitsenduste
seadmiseks.

IKÕ joonisel korrigeeritud ristumise km tähis ( oli 3,99-> 3,98).

( Ristumise ja kulgemise info korrigeeritud ka asendiplaanil ja
seletuskirjas, lisaks täiendatud seletuskirja, kus oli puudu kulgmine
11203 Kolu-Tammik tee kaitsevööndis  )

Vald lubas lähiajal saata minu kirjale vastuse, kus kinnitavad, et üks
mikrotoru, kuhu saab paigaldada valguskaabli, antakse üle Rednetile. Kohe
kui olen saanud kirjaliku kinnituse üleandmisest, edastan selle Teile.

Lugupidamisega

Liisa Jänes

Projekteerija

Tel +372 5345 7609

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

 <http://www.kirjanurk.ee/> www.kirjanurk.ee

From: Triinu Mänd <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: esmaspäev, 13. november 2023 15:49
To: Liisa Jänes <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: RE: Sideprojekti kooskõlastamine:10379P Tuhala küla ja Otiveski
elurajooni sideühendus - Tagasiside 13.11.2023

Tere

Edastan oma täpsustused allolevalt rohelise värvusega.

Lugupidamisega

Triinu Mänd

peaspetsialist

planeerimise osakond

kooskõlastuste üksus

+372 5830 3908

 <http://www.transpordiamet.ee/> www.transpordiamet.ee

Valge 4 / 11413 Tallinn / Transpordiamet

From: Liisa Jänes <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Friday, November 10, 2023 4:16 PM
To: Triinu Mänd <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Subject: RE: Sideprojekti kooskõlastamine:10379P Tuhala küla ja Otiveski
elurajooni sideühendus - Tagasiside 09.11.2023

Tere

Tänan tagasiside eest.

Soovin saada mõned täpsustused, mida olete märkuse all mõelnud (, et
projekt ei peaks mitu korda edasi-tagasi käima):

1.	2. Riigiteega rööpsed tehnovõrgud tuleb projekteerida võimalikul
teemaa piiri lähedusse, tee konstruktsioonist (s.o. muldkeha, kraavid,
teerajatised jne) võimalikult kaugele. Juhul kui teemaal juba paiknevad
tehnovõrgud ja nende juures on vaba teemaa olemas, siis tuleb uus
tehnovõrk kavandada olemasolevate suhtes vähima lubatud kujaga.

Kas antud punktida peate silmas sidetrassi asukohta Pajude kinnistu ees,
kus sidetrass on praegu kavandatud põlluserva?

Tegemist on üldise märkusega ehk kogu riigiteega rööpselt projekteeritud
tehnovõrgu paiknemine tuleb üle vaadata ja paigutada riigitee maaüksusel
võimalikult kinnistu välispiirile (sh Pajude kinnistuga külgnev osa).

2.	4. Projekti seletuskirjas sätestada, et tehnovõrgud tuleb kogu
teemaa ulatuses rajada kaitsetorus (sh tuua välja kaitsetoru omadused).
Kaitsetoru tugevus peab võimaldama teemaal tehnovõrgu asukohas teehoiu
teostamist. Kaitsetoru rõngasjäikus peab vastama Tabelis 1 toodud
nõuetele.

Mikrotoru puhul on tegemist kaabli kaitsetoruga (mikrotoru koosneb kahest
kaitsetorust) ja kaabel paigaldatakse mikrotorusse, et kaablit kaitsta.

Mikrotoru, kaabli kaitsetoru, 4x14/10mm vastab tugevusele 4000N ja
12x7/3x5+2x14/10mm vastab tugevusele 6000N. Lisasin manusesse
sertifikatsioonid.

Projekti seletuskirjas tuleb välja tuua, et riigitee maaüksusele
projekteeritud siderajatis peab võimaldama teemaal tehnovõrgu asukohas
teehoiu teostamist. Riigitee maal peab kaitsetoru vastama Nõuete tabelis
esitatud survetugevusele/rõngasjäikusele:

Märgime, et asendiplaani joonisel olete riigiteedega ristumisel kenasti
välja toonud kaitsetoru 1250N, kuid teemaal paiknemise osas märget 750N
kaitsetoru kohta lisatud ei ole.

NÄITEKS:

3.	6. Projekti asendiplaanil peavad olema ära näidatud avatud kaeve
korral ehituskaeviku piirjooned ning nende kaugused teekatte servast.
Avatud kaevikud ei tohi olla tee nõlva alumisele joonele lähemal kui 1,0 m
või nõlva puudumisel teekatte servale lähemal kui 3,0 m, eriti kitsastes
oludes lähemal kui 2,0 m. Eeltoodud nõude täitmisel tuleb arvestada
tehnovõrgu rajamissügavust ja mulde varisemisnurka (kaeviku sügavus,
varisemisnurk 1:1).

Joonisel on kaeviku ääred näidatud, kus on puurimine ja avatud kaevik.

Või on antud punkt välja toodud Küüni kinnistu sissesõidust läbiminekus
pärast adraga või siis peate silmas Tuhala kinnistu esist kohta?

Praegu olen Tuhala kinnistupiirist u 0,5-0,7m kaugusel ja kui rajada
sidetrass sissesõidu alt kinniselt, siis tuleb teha kaevik. Praegu saaks
sidetrassi tõmmata adraga pinnasesse, et olla ehitustöödega võimalikul
kaugel teekattest. Trassivaliku tegin selle järgi, et jääda sidetrassiga
samale poole teed, kus kõige rohkem liitujaid. Kui sidetrass kulgeks
teiselpool teed tuleks teha riigitee alt läbiminekuid 3 korda ühe korra
asemel.

Märkus tulenes asjaolust, et asendiplaanilt puudus viide adraga
paigaldamise kohta. Juhul kui kaeviku pealt laius on 0,10, siis selle
asendiplaanile kandmine käesolevalt suurt mõju ei omaks aga kui kaevik on
oluliselt laiem siis tuleb selle piirjooned asendiplaanil näidata. Palume
kontrollida katete taastamise joonisel esitatud kaeviku lõikejooniseid ja
selgitada kas kaabelliini 1,0m sügavusele paigaldamisel kaeviku laius
0,10m on reaalselt teostatav või on reaalne kaevik laiem.

4.	7.Kaabelliini vähim paigaldussügavus teemaal mulde nõlvast kuni 1
m kaugusel on 1,2 m.

Kas selle puntki tõite välja Põllumäe kinnistu ette rajatava sidetrassi
tõttu? Seal on tegu loomuliku nõlvusega, kus 1,6 m peale langeb maapind
20cm.

Tegemist jällegi üldise märkusega ja palun vaadata üle, et kogu projekti
ulatuses oleks kaabelliini sügavus min 1,2m kohtades, kus kaabel paikneb
riigitee mulde nõlvale lähemal kui 1m. Märgime, et nõue kehtib ka
riigiteega rööpsel kulgemisel.

5.	9.Kaabelliini ristumine Küüni (tunnus 33801:001:0208) kinnistu
juurdepääsuga lahendada kinnisel meetodil Nõuete kohasel sügavusel ja
kaitsetorus:

Lähtuksin Teie puntkis 6 „6.Projekti materjalides tuua välja, et
ristumisel juurdepääsuteedega tuleb kaabelliin paigaldada minimaalselt
1,2m sügavusele. „

Adraga paigaldades ei lõhu kruusakatet ja sidetrassi paigaldaks adraga
mahasõidu sisse 1,2m sügavusele.

Märgime, et projekteeritav lahendus peab olema ka reaalselt tehniliselt
teostatav. Juhul kui Teil on olemas kindel teadmine, et adraga on võimalik
paigaldada kaabelliini 1,2m sügavusele siis meie vaatest adraga
paigaldamine sobib. Kuid juhime ka tähelepanu, et ristumiskohtade all
tuleb kasutada 1250N kaitsetoru.

Lugupidamisega

Liisa Jänes

Projekteerija

Tel +372 5345 7609

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

 <http://www.kirjanurk.ee/> www.kirjanurk.ee

From: Triinu Mänd <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: neljapäev, 9. november 2023 12:54
To: Liisa Jänes <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: RE: Sideprojekti kooskõlastamine:10379P Tuhala küla ja Otiveski
elurajooni sideühendus - Tagasiside 09.11.2023

Teie 17.10.2023

Meie 09.11.2023 nr 7.1-2/23/21873-2

Liisa Jänes

Kirjanurk OÜ

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Esitasite 17.10.2023 Transpordiametile kooskõlastamiseks OÜ Kirjanurk töö
nr 10379P „Harjumaa, Kose vald, Tuhala küla ja Otiveski elurajooni
sideühendus. TÖÖPROJEKT“ (edaspidi Projekt).

Tehnovõrgud on projekteeritud riigiteede nr 11115 Kurna-Tuhala tee km
20,80-20,82 ja nr 11202 Vaida-Urge tee km 12,91-13,91 maaüksustele ja
kaitsevöönditesse.

Tutvunud esitatud materjalidega (seletuskiri, joonised) ja koondanud
Transpordiameti sisese tagasiside, ei pea me võimalikuks materjale
esitatud kujul kooskõlastada ning esitame informatsiooni, oma märkused ja
ettepanekud Projekti täiendamiseks riigitee piirides (EhS § 99 lg 3):

1.	Projekteerimisel tuleb arvestada Transpordiameti tüüpnõudeid:
„Nõuded tehnovõrkude teemaale paigaldamise kavandamisel“ (edaspidi
Nõuded).
2.	Riigiteega rööpsed tehnovõrgud tuleb projekteerida võimalikul
teemaa piiri lähedusse, tee konstruktsioonist (s.o. muldkeha, kraavid,
teerajatised jne) võimalikult kaugele. Juhul kui teemaal juba paiknevad
tehnovõrgud ja nende juures on vaba teemaa olemas, siis tuleb uus
tehnovõrk kavandada olemasolevate suhtes vähima lubatud kujaga.
3.	Teemaale tehnovõrgu kavandamisel tuleb projektis välja tuua
paigaldamistehnoloogia iga trassi lõigu kohta (näiteks: suundpuurimine,
adraga paigaldus, adraga paigaldus nurga all, lahtine kaeve jne).
4.	Projekti seletuskirjas sätestada, et tehnovõrgud tuleb kogu teemaa
ulatuses rajada kaitsetorus (sh tuua välja kaitsetoru omadused).
Kaitsetoru tugevus peab võimaldama teemaal tehnovõrgu asukohas teehoiu
teostamist. Kaitsetoru rõngasjäikus peab vastama Tabelis 1 toodud
nõuetele.
5.	Projekti materjalides tuua välja, et ristumisel juurdepääsuteedega
tuleb kaabelliin paigaldada minimaalselt 1,2m sügavusele.
6.	Projekti asendiplaanil peavad olema ära näidatud avatud kaeve
korral ehituskaeviku piirjooned ning nende kaugused teekatte servast.
Avatud kaevikud ei tohi olla tee nõlva alumisele joonele lähemal kui 1,0 m
või nõlva puudumisel teekatte servale lähemal kui 3,0 m, eriti kitsastes
oludes lähemal kui 2,0 m. Eeltoodud nõude täitmisel tuleb arvestada
tehnovõrgu rajamissügavust ja mulde varisemisnurka (kaeviku sügavus,
varisemisnurk 1:1).
7.	Kaabelliini vähim paigaldussügavus teemaal mulde nõlvast kuni 1 m
kaugusel on 1,2 m.
8.	Projekti asendiplaani joonisel lisada Tuhala bussipeatuse alt
läbiminekul kavandatav sügavus:

9.	Kaabelliini ristumine Küüni (tunnus 33801:001:0208) kinnistu
juurdepääsuga lahendada kinnisel meetodil Nõuete kohasel sügavusel ja
kaitsetorus:

10.	Riigitee nr 11202 km 13,73 projekteeritud sidekapp nihutada
riigitee kinnistu välispiirile.
11.	Asendiplaani joonisel korrigeerida riigiteega ristumisel lõikude
pikkusi. Käesolevalt asendiplaani joonisel ja ristmevälja joonistel
lõikude pikkused ei ühti. Näiteks riigiteega nr 11115 ristumisel
ristmeväljal pikkus 16m kuid asendiplaani joonisel viite tekstis L=20m.
Kontrollida üle kõik asendiplaanil esitatud viitetekstid.
12.	Olete projekti koosseisus esitanud isikliku kasutusõiguse ala
plaani ristumise kohta riigiteega nr 11203 km 3,99. Projekti asendiplaani
alusel antud riigiteega ristumisel projekteeritavat kaabelliini kantud ei
ole. Palume Projekti materjale täpsustada. Muuhulgas märgime, et
riigiteega km 3,99 ristuva siderajatise kasutusõigus ei ole seatud
kohaliku omavalitsuse kasuks. Projekti materjalidele lisada riigitee nr
11203 km 3,99 siderajatise omaniku nõusolek täiendavate kitsenduste
seadmiseks.

Palume korrigeerida Projekti lahendust ülaltoodu osas ning tagada
lahenduse vastavus Nõuetele.

Lugupidamisega

Triinu Mänd

peaspetsialist

planeerimise osakond

kooskõlastuste üksus

+372 5830 3908

 <http://www.transpordiamet.ee/> www.transpordiamet.ee

Valge 4 / 11413 Tallinn / Transpordiamet

From: Liisa Jänes  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
Sent: Tuesday, October 17, 2023 2:18 PM
To:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
Subject: Sideprojekti kooskõlastamine:10379P Tuhala küla ja Otiveski
elurajooni sideühendus

Tere

Koostan Rednet OÜ tellimusel sideühenduse projekti 10379P Harjumaa, Kose
vald, Tuhala küla ja Otiveski elurajooni sideühendus.

Saadan Teile projekti ülevaatamiseks ja kooskõlastamiseks.

Lugupidamisega

Liisa Jänes

Projekteerija

Tel +372 5345 7609

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <http://www.kirjanurk.ee/> www.kirjanurk.ee